Sunday, February 17, 2013

Hasad dengki umpama api



Melihat api yang semakin marak membakar, lantas benak saya ligat mengingatkan pada satu peringatan Nabi saw: 

“Hendaklah kamu menjauhi sifat hasad dengki, kerana sifat dengki itu menghapuskan segala amalan kebajikan seperti mana api memakan kayu-kayu.” (Riwayat Abu Daud dari Abi Hurairah) 

Begitu buruk sekali kesan hasad dengki, sehinggakan Rasulullah saw mengumpamakan ia sebagai api yang membakar segala kebaikan. 

Hasad atau dengki merupakan sifat yang amat tercela. Ia bersumberkan dari iri hati atau ketidaksenangan dalam hati. Ia amat keji kerana boleh mendatangkan akibat buruk bukan sahaja kepada orang didengkikannya, bahkan kepada puak dan masyarakat seluruhnya. Apabila bersarang sifat dengki, maka segala kebaikan akan lenyap dan terhapus sama sekali. Yang tinggal hanyalah keburukan dan dendam kesumat sahaja. 

Oleh yang demikian tiap-tiap orang Islam hendaklah menjauhkan diri daripada hasad dengki yang tercela ini. 

Menurut Imam al-Mutawalli al-Sya`rawi, hasad adalah mengharapkan hilangnya nikmat daripada orang yang didengki melalui ucapan atau perbuatan. 

Yang dimaksudkan nikmat ini ialah yang berbentuk dunia seperti kekayaan harta, pangkat, keluarga yang bahagia, kecantikan, kesihatan dan lain-lain lagi. Maakala ada nikmat yang berbentuk akhirat seperti iman, amal, taqwa dan sebagainya. Jadi, orang yang hasad ini akan cuba untuk menghilangkan nikmat-nikmat tersebut yang ada pada orang lain. 

Sebagaimana sabda Rasulullah saw: “Ingatlah bahawa setiap nikmat Allah SWT ada musuhnya.” Baginda saw ditanya: “Siapakah musuh nikmat-nikmat Allah SWT itu, ya Rasulullah. Jawab Rasulullah saw: “Musuh tersebut ialah mereka yang dengki terhadap nikmat kurniaan Allah SWT yang diberikan kepada manusia lain.” (Riwayat at-Thabrani) 

Hasad boleh berlaku kepada sesiapa sahaja baik orang miskin, kaya, jahil, berilmu, berjawatan, yang berpengaruh dan sebagainya. Orang kaya boleh hasad kepada orang kaya yang lain, mungkin juga orang kaya boleh hasad kepada orang miskin, agar orang miskin itu sentiasa miskin. Begitu juga orang yang berilmu, boleh hasad kepada orang berilmu yang lain atau kepada orang jahil. Begitulah seterusnya. 

No comments: